Polven rakenne

Polvi on ihmisen suurin nivel. Polviniel yhdistää reisiluun sääriluuhun polvilumpion avulla. Polvinivel on varsin monimutkainen ja herkästi vaurioituva kehonosa, sillä se ei saa tukea luisista osista, vaan pehmytkudoksista ja nivelsiteistä. Näitä ovat nivelkapseli, nivelkierukat molemmin puolin, siteet edessä, takana ja sivuissa sekä niveltä ympäröivät lihakset.

Liikesuunnat ja vammamekanismeja

Polvinivelen liikesuunnat ovat koukistus ja ojennus. Lisäksi koukistettuna esiintyy pientä kiertoa. Polvinivel kuitenkin kuormittuu lonkkanivelen ja nilkkanivelen vääristä liikemalleista aiheuttaen polveen vääntöä.  Polvi vaurioituu usein vauhdikkaissa urheilulajeissa vääntövamman seurauksena tai pidempään jatkuneena linjaushäiriönä.

Lääkäriin?

Lääkäriin kannattaa hakeutua heti vamman tapahtumisen jälkeen, mikäli polvessa esiintyy turvotusta, pettämistä ja kovaa kipua sille varatessa. Polven vamman tutkimisessa käytetään lääkärin arvioita ja kuvantamista. Magneettikuvaus on usein menetelmistä käytetyin, sillä siinä näkyvät myös pehmytkudokset ja niiden mahdolliset vammat. Hoito määräytyy vamman luonteen mukaisesti kuntoutuksella ja mahdollisesti operoimalla.

Ei pelkkä polvi

Kaikessa polven alueen ongelmissa ja vammoissa on tärkeää huolehtia niveltä ympäröivien kudosten lihastasapainosta eli venyvyydestä ja voimasta.

KIPU POLVEN SISÄREUNASSA (8.4.2015)

Asiakas saapui fysioterapiaan vasemman polven kivun vuoksi. Oikea polvi kipuili myös, mutta ei merkittävästi vasempaan verrattuna. Haastattelussa ilmeni, että asiakas harrasti säännöllisesti juoksua ja kuntosaliharjoittelua. Polven kipu alkoi juostessa noin 3km kohdalla, eikä helpottanut vauhtia hidastaessa. Kuntosalilla erityisesti painoilla tehtävä kyykky aiheutti alhaalla ollessa viiltävän kivun ja hankaloitti näin liikkeen suorittamista loppuun.

Häiriö polven linjauksessa

Vasemmassa polvessa oli nähtävissä lievää turvotusta ja kipu paikallistui polvinivelen sisäpuolelle. Kyykistyessä vasen polvi vääntyi selkeästi sisäänpäin aiheuttaen vääntävän kuormituksen nivelelle. Kyseessä oli siis polven linjauksen häiriö. Juostessa linjaus petti jokaisella askeleella hieman sisällepäin aiheuttaen kipua rasituksen jatkuessa. Vastaavasti painoilla tehty kyykky kuormitti polvea niin paljon, että kipu muuttui viiltäväksi heti ensimmäisistä toistoista lähtien.

Kivun hoito ja linjaus kuntoon

Kipua hoidettiin ultraäänellä ja kylmällä sekä passiivisella liikehoidolla. Polven linjausta harjoiteltiin peilin edessä erilaisin harjoittein edeten aina kuormittavampaan. Polven linjausta autettiin kinesioteippauksella, mikä esti polven kääntymistä sisään. Lisäksi kiinnitettiin huomiota alueen lihastasapainoon. Kipu polvesta helpotti jo parin kerran jälkeen ja aktiivisella harjoittelulla polven linjaus korjaantui.

POLVEN EPÄVARMUUS (2.9.2015)

Asiakas saapui fysioterapiaan polven epävarmuuden vuoksi. Polveen aiheutui epämääräistä kipua portaita alaspäin askeltaessa ja pidempää alamäkeä laskeutuessa. Suurempi arkielämän ongelma oli tunne, ettei polvi kannattele kunnolla eikä sen varaan vuo luottaa, kuten ennen. Polveen ei ollut kohdistunut varsinaista traumaa, mutta asiakas sai oireiden esiintymisen paikannettua pidemmällä luontopolkukävelyllä. Pidemmän kävelyn aiheuttamana polvessa esiintyi hoitoon tullessa turvotusta ja lievää leposärky.

Tutkittaessa jalkaterässä oli ylipronaatiota ja seistessä asento leveä. Kyykistyessä polvi tuntui pettävältä ja linjaus petti sisälle päin. Portaalle noustessa polvi myöskin petti sisälle painopisteen ollessa liikaa keskellä. Asiakas ei pystynyt toteuttamaan portaalle askeltamista hitaasti tasapainon pettämisen vuoksi. Portaissa alaspäin meneminen oli asiakkaan mielestä ongelmallista ja epävarman tuntuista. Alaspäin tultaessa akilles-jänne kiristi niin, että asiakkaan tuli ’tipauttaa’ itsensä seuraavalle portaalle. Tästä kompensoinnista johtuen lantion liike muuttui epänormaaliksi. Tutkittaessa lisää nilkan liikkuvuutta huomattiin liikkuvuusrajoitteita koukistaessa. Lisäksi hypyn kaltainen pudottautuminen alemmalle portaalle aiheutti polveen nopean kuormituksen ja sen linjaus petti.

Alkuun tärkeintä oli saada polven turvotus ja kipu hellittämään. Näitä hoidettiin lymfaamalla koko alaraajaa ja käyttämällä ultraääntä nivelen alueella. Samalla aloitettiin polven linjausharjoitukset edeten vaikeampaan. Kinesioteippaus nilkan ja polven alueelle helpotti linjauksen hahmottamista. Linjausharjoitukset kehittivät liikemallin lisäksi myös polvea ympäröivien lihasten voimaa.