Rakenne

Nilkka kokonaisuutena on yhdistelmä luita ja nivelsiteitä. Nilkan luiset rakenteet koostuvat kantaluusta ja telaluusta sekä pienemmistä luisista rakenteista. Nilkan liikkeet tapahtuvat kahdesta nivelestä: ylempi nilkkanivel vastaa nilkan ojennuksesta ja koukistuksesta. Alempi nilkkanivel taas on toiminnallinen nivel, josta tulee nilkan sivusuuntainen kääntöliike. Nilkan alueella on usein häiriöitä sen asennossa joko rakenteellisesti tai toiminnallisesti, jolloin ympärillä olevat pehmytkudokset eivät tue nilkkaa sen optimaaliseen asentoon. Nilkan alueen ongelmat voivat esiintyä muun muassa polven tai alaselän kipuna.  Nilkan virheasento voi myös edesauttaa penikkavaivan syntymistä epätasaisen kuormittavuuden vuoksi.

Traumat

Nilkan yleisimmät traumat liittyvät usein nilkan nyrjähdykseen. Nilkan nyrjähdys onkin yleisin urheiluvamma. Nyrjähdyksen sattuessa nopeasti saatu ensiapu on vamman parantumisessa ensiarvoisen tärkeää. Kylmäpakkausta tulisi käyttää jo alle minuutin jälkeen tapahtuneesta ja sitä tulisi jatkaa aina 20 minuuttiin saakka. Hoidettavan alueen puristus ja kohoasento vähentävät turvotusta ja verenvuotoa kudoksiin.

Parantuminen

Lievemmissä venähdyksissä nilkan alue paranee 1-2vko:n aikana. Mikäli trauman jälkeen esiintyy voimakasta turvotusta, jalalle varaaminen ei onnistu ja nilkassa esiintyy koputteluarkuutta on syytä hakeutua lääkäriin tarkempaa tutkimista varten. Ftysioterapialla on nilkan alueen vammoissa aina oma paikkansa, sillä ylivenyttyneet kudokset eivät tue nilkkaa enää optimaalisesti ja voivat edesauttaa uuden nyrjähdyksen syntymistä. Lievemmätkin nilkan alueen vammat voivat olla syntymekanismi jatkossa usealle muulle tuki- ja liikuntaelimistön vaivalle.

KIPU KANTAPÄÄSSÄ (5.3.2017)

Asiakas on hakeutunut fysioterapiaan pistävän kantapää kivun takia. Kipu on pahinta aamulla ensimmäisiä askeleita ottaessa, jonka jälkeen se alkaa helpottaa. Kipu pahenee uudestaan iltaa kohden, jos asiakas on rasittanut jalkaansa esim. käymällä lenkillä. Kylmäpakkauksen käyttö on lievittänyt kipua jonkin verran, lämpö kantapäällä tuntuu pahentavan oireilua.

Plantaarifaskiitti eli kantakalvon tulehdus

Yleisin syy kantapäässä tuntuvaan kipuun on plantaarifaskiitti eli kantakalvon tulehdus. Plantaarifaskiitti luokitellaan rasitusvammaksi johtuen mm. jalkaterän virheasennosta,  ylipainosta tai äkillisesti  lisääntyneestä rasituksesta. Tulehduksesta parantuminen vie aikaa, tyypillisesti noin 3-6 kuukautta. Tärkein hoito on lepo, joten oireita pahentavaa harjoittelua tulisi välttää (esim. pitkät kävely-/juoksulenkit).

Fysioterapialla helpotusta oireisiin ja nopeampaa paranemista

Fysioterapialla oireita voidaan helpottaa sekä nopeuttaa paranemisprosessia. Hoidossa voidaan käyttää mm. hierontaa, ultraääntä, kinesioteippausta sekä terapeuttista harjoittelua, jolla voidaan vaikuttaa syihin kivun takana. Hieronnalla voidaan rentouttaa kiristäviä kudoksia sekä lisätä niiden verenkiertoa sekä aineenvaihduntaa. Ultraääni puolestaan lievittää tulehdusta ja kipua. Kinesioteippauksella voidaan korjata eri teippaustekniikoilla mm. korjata jalkaterän virheasentoa, rentouttaa kudoksia tai lievittää kipua. Terapeuttinen harjoittelu suunnitellaan asiakaskohtaisesti huomioiden tulehdukseen vaikuttavat tekijät sekä asiakkaan omat voimavarat. Harjoitteluun voi kuulua esim. venyttelyä, lihasten vahvistamista ja neuvontaa.